blije safranerijdster
Nou,
niet zo blij.....
Ja een lekker lang verhaaltje.
De uitlaat rammelde nogal aan de achterkant vanaf aankoop.
Nu allerlei verhalen zitten lezen hier over loszittende tussenschotjes in de einddemper enzo, dus ik had me al ingesteld op het vervangen van dat ding.
Bij de renaultdealer geweest voor een controle aan de uitlaat. Alle rubbers waren aanwezig, er was niets mis met de uitlaat.
WEL vertelden ze mij, dat er 3 ringen ontbraken bij het spruitstuk, en als die geplaatst zouden worden, dan zou er een stuk minder motorgeluid zijn.
De monteur vertelde me, dat dat rond de 175 euro zou gaan kosten.
Dus ik zeg, nou dat gaan we doen, dus ik had hiervoor een afspraak gemaakt bij betreffende garage.
Het gerammel was nog niet verholpen en ging ik toch nog even naar De Sprint toe voor nogmaals controle. De einddemper rammelde tegen een metalen schotje als hij in "drive" stond, dat schotje hebben ze iets weggebogen en voila, gerammel opgelost.
Dat was dus een goedkope reparatie.
De afpsraak voor die ringen zou komen en ik werd een paar dagen daarvoor gebeld door de garage. dat de monteur 175 euro had gezegd dat kon wel zijn, maar de baliemedewerker meldde me dat het 295 euro ging kosten.
Ik zei, dat is wel een groot verschil, maar ok, doe toch maar.
goed, de dag van de afspraak was gekomen en de auto stond daar, werd ik 's middags gebeld. Ze durfden het spruitstuk niet los te halen omdat ze bang waren dat deze zou scheuren. Een nieuw spruitstuk inclusief de ringen zou dik 900 euro gaan kosten.
Dus ik heb de auto weer opgehaald zonder reparatie.
Via iemand hier heb ik een spruitstuk kunnen bemachtigen -gebruikt-.
De garage opnieuw gebeld en dat ik een spruitstuk had en of ze het nu wel aandurfden. ja nu wel zeiden ze.
Dus ik dat ding daar gebracht, weer nieuwe afspraak, weer 2 weken verder,
en dat zou a.s. maandag zijn.
Werd ik gisteren door de garage gebeld, het spruitstuk was niet bruikbaar want die was gescheurd. Nou ik kon het niet geloven.
Maar goed, die heb ik weer opgehaald en hij liet grote scheuren zien, ik kan me die echter niet herinneren, maar ja, het was alweer een paar weken geleden.
Dus ja, nu weer terug bij af, de auto mankeert niets, maar ik wil die ringen ertussen hebben.
Ik vraag me af of ze dat spruitstuk hebben laten vallen o.i.d. of ik heb poep in mijn ogen gehad?
en deze onnodige ellende allemaal te danken aan de garage zelf die over die ringen begon.
ik heb vorige keer ook nog daarvoor 50 euro onderzekskosten moeten betalen.
Hard maken dat zij dat spruitstuk kapot hebben gemaakt kan ik niet, maar ik vind het maar een rare zooi die renaultgarage.
Terug naar die garage ga ik dus duidelijk nooit meer, zouden jullie nog een actie doen tegen de garage als je in mijn schoenen stond?
niet zo blij.....
Ja een lekker lang verhaaltje.
De uitlaat rammelde nogal aan de achterkant vanaf aankoop.
Nu allerlei verhalen zitten lezen hier over loszittende tussenschotjes in de einddemper enzo, dus ik had me al ingesteld op het vervangen van dat ding.
Bij de renaultdealer geweest voor een controle aan de uitlaat. Alle rubbers waren aanwezig, er was niets mis met de uitlaat.
WEL vertelden ze mij, dat er 3 ringen ontbraken bij het spruitstuk, en als die geplaatst zouden worden, dan zou er een stuk minder motorgeluid zijn.
De monteur vertelde me, dat dat rond de 175 euro zou gaan kosten.
Dus ik zeg, nou dat gaan we doen, dus ik had hiervoor een afspraak gemaakt bij betreffende garage.
Het gerammel was nog niet verholpen en ging ik toch nog even naar De Sprint toe voor nogmaals controle. De einddemper rammelde tegen een metalen schotje als hij in "drive" stond, dat schotje hebben ze iets weggebogen en voila, gerammel opgelost.
Dat was dus een goedkope reparatie.
De afpsraak voor die ringen zou komen en ik werd een paar dagen daarvoor gebeld door de garage. dat de monteur 175 euro had gezegd dat kon wel zijn, maar de baliemedewerker meldde me dat het 295 euro ging kosten.
Ik zei, dat is wel een groot verschil, maar ok, doe toch maar.
goed, de dag van de afspraak was gekomen en de auto stond daar, werd ik 's middags gebeld. Ze durfden het spruitstuk niet los te halen omdat ze bang waren dat deze zou scheuren. Een nieuw spruitstuk inclusief de ringen zou dik 900 euro gaan kosten.
Dus ik heb de auto weer opgehaald zonder reparatie.
Via iemand hier heb ik een spruitstuk kunnen bemachtigen -gebruikt-.
De garage opnieuw gebeld en dat ik een spruitstuk had en of ze het nu wel aandurfden. ja nu wel zeiden ze.
Dus ik dat ding daar gebracht, weer nieuwe afspraak, weer 2 weken verder,
en dat zou a.s. maandag zijn.
Werd ik gisteren door de garage gebeld, het spruitstuk was niet bruikbaar want die was gescheurd. Nou ik kon het niet geloven.
Maar goed, die heb ik weer opgehaald en hij liet grote scheuren zien, ik kan me die echter niet herinneren, maar ja, het was alweer een paar weken geleden.
Dus ja, nu weer terug bij af, de auto mankeert niets, maar ik wil die ringen ertussen hebben.
Ik vraag me af of ze dat spruitstuk hebben laten vallen o.i.d. of ik heb poep in mijn ogen gehad?
en deze onnodige ellende allemaal te danken aan de garage zelf die over die ringen begon.
ik heb vorige keer ook nog daarvoor 50 euro onderzekskosten moeten betalen.
Hard maken dat zij dat spruitstuk kapot hebben gemaakt kan ik niet, maar ik vind het maar een rare zooi die renaultgarage.
Terug naar die garage ga ik dus duidelijk nooit meer, zouden jullie nog een actie doen tegen de garage als je in mijn schoenen stond?
- The Sheriff NL
Ik persoonlijk zal geen actie ondernemen en de reden daarvoor is het volgende.
1) je heb geen bewijs dat het spruitstuk al kapot was toen je het bracht.
2) Ook al was het spruitstuk wel heel zou de garage dat nooit toegeven. (of je heb foto,s of iets dergelijks om het aan te kunnen tonen)
3) Ik vind het maar vreemd dat voor de reparatie eerst 175,00 betaald moest worden en later 295,00 euro een verschil van 120,00 euro. zover kan die monteur er toch niet naast zitten qua prijs ?
Mijn advies is ga gewoon naar een lokaal garagebedrijf en vraag wat het daar eventueel kost en ga de prijs vergelijken met een paar andere garage bedrijven. Want Renault garages zijn gewoon duur.
1) je heb geen bewijs dat het spruitstuk al kapot was toen je het bracht.
2) Ook al was het spruitstuk wel heel zou de garage dat nooit toegeven. (of je heb foto,s of iets dergelijks om het aan te kunnen tonen)
3) Ik vind het maar vreemd dat voor de reparatie eerst 175,00 betaald moest worden en later 295,00 euro een verschil van 120,00 euro. zover kan die monteur er toch niet naast zitten qua prijs ?
Mijn advies is ga gewoon naar een lokaal garagebedrijf en vraag wat het daar eventueel kost en ga de prijs vergelijken met een paar andere garage bedrijven. Want Renault garages zijn gewoon duur.
Renault Safrane II RXT Bj:1999, 3.0 V6 24_V Kat. L7X-713,BLEU CREPUSCULE NACRE Lederen bekleding, ingebouwde navigatie, Xenon verlichting, ect ect
Het spruitstuk verhaal kan ik mij voorstellen bij een V6 3.0 12v.
Echter bij een 24v heeft men het spruitstuk verbeterd qua sterkte, en die scheuren niet zo gauw meer.
Jammer dat je niet eerder was, dan had je hem er zo van deze motor af kunnen schroeven.
Zo ziet hij eruit met het inlaat spruitstuk van bovenaf gezien

En zo zonder inlaat spruitstuk.
Van onder vandaan heb ik geen foto`s, maar door de rare kronkell in dat gedeelte uitlaat en de ruimte om te sleutelen, kan ik het mij voorstellen dat ze er niet zoveel trek in hadden.
Het is echt niet een klus de je "even" doet

Het losmaken van de uitlaat bij de 24v is idd een arbeids intensieve reparatie.
Bij een 12v kan je er veel beter bij.
Gr Albert
Echter bij een 24v heeft men het spruitstuk verbeterd qua sterkte, en die scheuren niet zo gauw meer.
Jammer dat je niet eerder was, dan had je hem er zo van deze motor af kunnen schroeven.
Zo ziet hij eruit met het inlaat spruitstuk van bovenaf gezien

En zo zonder inlaat spruitstuk.
Van onder vandaan heb ik geen foto`s, maar door de rare kronkell in dat gedeelte uitlaat en de ruimte om te sleutelen, kan ik het mij voorstellen dat ze er niet zoveel trek in hadden.
Het is echt niet een klus de je "even" doet

Het losmaken van de uitlaat bij de 24v is idd een arbeids intensieve reparatie.
Bij een 12v kan je er veel beter bij.
Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op 30 jul 2011, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
vanaf begin 1-4-2010
- AS1 (Anne)
- Administrator
Er ontbreken dus uitlaatspruitstukpakkingen? Dat is APK-afkeur!
Vreemd verhaal dat ze dan over het geluid beginnen. Het is wel waar, maar dat je niet door de keuring komt lijkt me belangrijker he.
Tenzij je genaaid wordt en er niks aan de hand is...
Wanneer is de wagen voor het laatst gekeurd?
Vreemd verhaal dat ze dan over het geluid beginnen. Het is wel waar, maar dat je niet door de keuring komt lijkt me belangrijker he.
Tenzij je genaaid wordt en er niks aan de hand is...
Wanneer is de wagen voor het laatst gekeurd?
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- Jack de zeeuw
Albert, het is een 12 klepper, ik weet niet of de spruitstukpakkingen er helemaal van tussen zijn, dat lijkt me sterk. Als het spruitstuk niet goed vast gezeten heeft kan het wel zijn dat er delen van de pakking ringen in de loop der tijd weggeblazen zijn.
En jammer dat het uitlaatspruitstuk inmiddels kapot is, ze zijn 2e hands toch al niet dik bezaaid.
Ik had hem met zorg gedemonteerd, ik had hem op scheurtjes gecontroleerd en ik was er zeker van dat er geen scheuren in zaten, de scheuren die er nu inzitten kun je echt niet overheen kijken. waarschijnljk hebben ze hem of laten vallen of er hard op geslagen, ik vindt het een vreemde zaak maar het is helaas niet anders.
Hopen dat er nog ergens anders 1 te vinden is.
En jammer dat het uitlaatspruitstuk inmiddels kapot is, ze zijn 2e hands toch al niet dik bezaaid.
Ik had hem met zorg gedemonteerd, ik had hem op scheurtjes gecontroleerd en ik was er zeker van dat er geen scheuren in zaten, de scheuren die er nu inzitten kun je echt niet overheen kijken. waarschijnljk hebben ze hem of laten vallen of er hard op geslagen, ik vindt het een vreemde zaak maar het is helaas niet anders.
Hopen dat er nog ergens anders 1 te vinden is.
Safrane 3.0 V6 Init.Paris '97 2007 (inmiddels donor)
Safrane 3.0 V6 Baccara '93 2011 (donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 026: 101 dkm
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 026: 235 dkm
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
René uit Almere had hetzelfde probleem met de pakking van zijn V6 12v.
Om het spruitstuk los te krijgen, moeten de de bouten los gedraaid worden.
En daar zit het probleem, want de kans is groot dat er een paar afbreken.
En dan moeten ze uitgeboord worden.
Een lastig iets omdat er haast geen ruimte is, en de kans groot is dat niet alle bouten gerepareerd kunnen worden
Als een spruitstuk zonder scheuren verzonden wordt, kan er niet ineens wel scheuren in zitten. Niet door een val of wat dan ook.
Alleen bij montage onder spanning en warmte kunnen er scheuren ontstaan.
Eerder lijkt het op een wisseltruc van de garage...... zou wel een smerig spelletje zijn.
Gr Albert
Om het spruitstuk los te krijgen, moeten de de bouten los gedraaid worden.
En daar zit het probleem, want de kans is groot dat er een paar afbreken.
En dan moeten ze uitgeboord worden.
Een lastig iets omdat er haast geen ruimte is, en de kans groot is dat niet alle bouten gerepareerd kunnen worden
Als een spruitstuk zonder scheuren verzonden wordt, kan er niet ineens wel scheuren in zitten. Niet door een val of wat dan ook.
Alleen bij montage onder spanning en warmte kunnen er scheuren ontstaan.
Eerder lijkt het op een wisseltruc van de garage...... zou wel een smerig spelletje zijn.
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
- Jack de zeeuw
Ja Albert, maar bewijzen kun je het niet, het is overigens hetzelfde spruitstuk als wat ik heb verzonden, dat is zeker.
Demonteren was bij mij geen probleem, de motor was reeds gedemonteerd en ik had hem enkele keren ingespoten met ontzettend goede kruipolie, waarvan de roest echt oplost en de moeren weer lekker draaien.
Als ik Saffie zou kunnen helpen zou ik het zo weer doen maar vindt nog weer eens een goed spruitstuk.
Haar eigen spruitstuk is niet gebarsten maar men was bang dat dat bij demontage wel zou gebeuren, daarom had zij mij een exemplaar gevraagd. Dat is eigenlijk zo'n beetje het verhaal. Moet er nog even over denken hoe het verder moet, je zou het risico kunnen nemen om het spruitstuk te demonteren om de pakkingen te vernieuwen zonder een extra exemplaar voor handen te hebben maar als het fout gaat sta je met lege handen en dat is ook niet erg prettig als je de auto niet kunt missen

Demonteren was bij mij geen probleem, de motor was reeds gedemonteerd en ik had hem enkele keren ingespoten met ontzettend goede kruipolie, waarvan de roest echt oplost en de moeren weer lekker draaien.
Als ik Saffie zou kunnen helpen zou ik het zo weer doen maar vindt nog weer eens een goed spruitstuk.
Haar eigen spruitstuk is niet gebarsten maar men was bang dat dat bij demontage wel zou gebeuren, daarom had zij mij een exemplaar gevraagd. Dat is eigenlijk zo'n beetje het verhaal. Moet er nog even over denken hoe het verder moet, je zou het risico kunnen nemen om het spruitstuk te demonteren om de pakkingen te vernieuwen zonder een extra exemplaar voor handen te hebben maar als het fout gaat sta je met lege handen en dat is ook niet erg prettig als je de auto niet kunt missen
tsja,
ik ben dus nog op zoek ja, naar zo'n ding. misschien iemand van het forum, we wachten het even af, ik wil het nu toch wel gebeurd hebben, maar niet voor dik 900 euro.
Ik heb de betreffende garage trouwens nog wel een fax gestuurd om mijn ongenoegen te uiten over dit hele gedoe.
En verder laat ik het erbij. als je niet wilt repareren begin er dan niet over.
ik ben dus nog op zoek ja, naar zo'n ding. misschien iemand van het forum, we wachten het even af, ik wil het nu toch wel gebeurd hebben, maar niet voor dik 900 euro.
Ik heb de betreffende garage trouwens nog wel een fax gestuurd om mijn ongenoegen te uiten over dit hele gedoe.
En verder laat ik het erbij. als je niet wilt repareren begin er dan niet over.
Even zo maar een vraag;
Een sruitstuk is van gietijzer.
Mocht er een scheur(tje) inkomen, dan is dat toch lasbaar??
Je moet het eerst wel warmstoken, maar met TIG lassen krijg je hem toch wel dicht.
Desnoos bij een smid....
Gr Albert
Ps wel zorgen dat de contactvlakken die op de kop aansluiten mooi vlak zijn, om spanning in het spruitstuk te voorkomen.
Een sruitstuk is van gietijzer.
Mocht er een scheur(tje) inkomen, dan is dat toch lasbaar??
Je moet het eerst wel warmstoken, maar met TIG lassen krijg je hem toch wel dicht.
Desnoos bij een smid....
Gr Albert
Ps wel zorgen dat de contactvlakken die op de kop aansluiten mooi vlak zijn, om spanning in het spruitstuk te voorkomen.
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
Albert,
Ik ben nu mijn licht aan het opsteken bij een lasbedrijf hier, zij zouden gietijzer kunnen lassen.
strakjes daar naar toe met het spruitstuk en dan eens vragen wat ze ermee kunnen en wat het kost.
ik ben benieuwd wat een hele nieuwe kost, moet ik ook vandaag maar even bellen naar een andere renaultgarage.
Maar wat schreef jij nou eerder hier? dat een spruitstuk van een 24 klepper ook past en dat die degelijker zijn?
Dan zou ik ook nog kunnen gaan zoeken naar een gebruikte van dat type lijkt me?
Ik ben nu mijn licht aan het opsteken bij een lasbedrijf hier, zij zouden gietijzer kunnen lassen.
strakjes daar naar toe met het spruitstuk en dan eens vragen wat ze ermee kunnen en wat het kost.
ik ben benieuwd wat een hele nieuwe kost, moet ik ook vandaag maar even bellen naar een andere renaultgarage.
Maar wat schreef jij nou eerder hier? dat een spruitstuk van een 24 klepper ook past en dat die degelijker zijn?
- AS1 (Anne)
- Administrator
volgens Dialogys 457 Euro ex. BTW en ex. premie dealer.Savvie schreef: ik ben benieuwd wat een hele nieuwe kost, moet ik ook vandaag maar even bellen naar een andere renaultgarage.
Reken maar op bijna 700 Euro incl.
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Stel dat het een half uur werk is, dan zit je rond de 40,= EurtjesSavvie schreef:Albert,
Maar 20,= á 25,= zou reëler zijn.
Het is schoonborstelen en lassen....klaar
Laat ze bij de montage er wel voor zorgen dat ALLE contactvlakken in één lijn vlak zijn.
Ben benieuwd wat ze er voor vragen......
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
- Jack de zeeuw
Zo'n spruitstuk is zeker te lassen met koolstof elektrodes, in een bak met kolen langzaam het spruitstuk opwarmen, lassen en daarna weer langzaam af laten koelen. Dat laatste is erg belangrijk om de spanning weg te laten vloeien.
Ik denk dat het wel iets meer gaat kosten dan 25 euro maar zeer zeker minder dan een nieuwe.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, en voor niet teveel kosten.
suc6
Ik denk dat het wel iets meer gaat kosten dan 25 euro maar zeer zeker minder dan een nieuwe.
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, en voor niet teveel kosten.
suc6
Ja, een nieuwe kost 452 euro ex btw bij de dealer. lekker duur voor een stukkie gietijzer.
Waarom hebben ze niet gewoon ook eens aanbiedingen voor onderdelen, zo van deze week in de aanbieding, 20 procent korting......
raar wereldje toch, met die autootjes en onderdeeltjes.
Dat lasbedrijfje waar ik langs was, die is op vakantie en komt pas over 2 weken weer.
Waarom hebben ze niet gewoon ook eens aanbiedingen voor onderdelen, zo van deze week in de aanbieding, 20 procent korting......
raar wereldje toch, met die autootjes en onderdeeltjes.
Dat lasbedrijfje waar ik langs was, die is op vakantie en komt pas over 2 weken weer.