Phase I of Phase II

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Safrane
Gerben

Phase I of Phase II

Bericht door Gerben » 27 aug 2006, 14:11

Ik zit nog steeds te twijfelen welke phase ik nu het mooist vind.
Als het gaat om interieur en luxe denk ik dat de phase II de winnaar is. Met name de armsteun in het middenconsole heeft in de phase II een fatsoenlijke kussen, waar het een plank is in de phase I. Nadeel is weer dat het handschoenenkastje en bekerhouder volledig is verdwenen in de eerste phase II modellen.
Ook is de portiervergrendeling bij de voordeuren verdwenen in de phase II, wat ik zelf iets strakker eruit vind zien.

Aan de buitenkant kun je natuurlijk de meeste verschillen ontdekken. Alles is hoger bij de phase 2. De grill is groter, de achterklep is hoger. De koplampen van de phase 2 vind ik mooier, alleen de grill is iets te overdadig. Het zorgt ervoor dat de neus van de wagen iets te 'bol' uitkomt, waar het bij de phase 1 een beetje een spitse neus is.

De kont van de phase 1 is lager, en nodigt daardoor meer uit om een subtiele spoiler op te zetten. De achterlichten lopen door over het midden van de achterklep, wat ik ook mooier vind dan bij de phase 2. Toch denk ik dat ik over het algemeen de phase 2 een mooier model vind.
Iemand een andere motivatie?
Safrane II 2.0 RXE

Gast

Phase I

Bericht door Gast » 27 aug 2006, 15:44

De Phase I heeft inderdaad zonder twijfel de mooiste achterkant. Met of zonder spoiler maakt voor mij niet uit. De achterlichten welke overgaan in een reflector geeft de auto een hele brede look, buiten het grotere formaat. Dit roept bij mij een beetje het "botsauto"gevoel op. zo iets van kom maar dichterbij....trek me toch niets van je aan. Wat interieuer en uitrustingsniveau betreft is de Phase 2 iets beter en moderner, de midden arm steun is een plus, echter de stoelen en achterbank verschillen niet zo heel veel volgens mij.
Zijkant is nagenoeg gelijk..( toch?? :? ) dat betreft dus geen nadere toelichting.
De neus....tja.. Ik moet zeggen dat de neus op de Phase2 zonder glimmende gril bij logo wel een verbetering is tov de Phase I. Echter de neus van de Phase I roept bij mij altijd een beetje het Baccara gevoel op...Maarja deze neus is wat gedateerd....en met beetje dichtgeknepen ogen is nog wel een beetje R25 te zien..Dus ja.....welke is de mooiste....Ik stel voor een nieuw model met de moderne versie van de achterkant van de Phase I, de neus van de Phase 2 zonder glimmende gril en de uitrusting van de latere modellen.
Al met al is de Phase 2 op 2 dingen beter, neus en uitrusting/interieur.....Helaas moet ik toch zeggen dat mijn gevoel blijft zeggen dat de Phase I het mooist is. Tja....blijft gevoel he.... :D :D Schoonheid is een kwestie van smaak....niet argumentatie....

EBSBaccara

Bericht door EBSBaccara » 27 aug 2006, 21:08

ehm.. 2.5 20v uit de phase II, uiterlijk van een phase I maar met de koplampen van de phase II (niet de grille)
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Gast

Bericht door Gast » 27 aug 2006, 21:32

Hello,

De 'kont' van de beide modellen heeft dezelfde hoogte.
Mijn '93-er is wel een beetje meer door gezakt dan mijn '00-er
Zie maar op de foto, alleen de achterklep is veranderd.
Toen ik vorig jaar mijn nieuwe aanschaftte zei mijn pa (30 jaar carrossier bij Renault) dat ze onderling verwisselbaar zijn mits een paar kleine aanpassingen (o.a. slot)
Kijk maar naar de lichten in de zijflank.
Meet de afstanden maar na...
B.t.w. dit is Lost Viking, kan maar niet inloggen!!

Afbeelding

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP » 27 aug 2006, 21:52

De phase I heeft zonder meer een betere kont die welleswaar ook lijkt op meerdere japanse auto`s (helaas)
De kop van de Phase I heeft mij altijd een beetje gestoord.Het leek wel of de inspiratie bij de ontwerpers op was.
DAT is bij Phase II veel beter.
De overgang van 2.2 RT met leren bekleding naar m`n Initiale is dermate groot dat het eigenlijk geen vergelijk is, ook al omdat de V6 een heel ander rij karakter geeft, en het interieur......tja......(zie foto`s van eigenaren).

Gr Albert
Ps let even op mijn unieke nieuwe AVATAR :D :D :D :D
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Sebastiaan H

KEnteken?

Bericht door Sebastiaan H » 28 aug 2006, 10:13

Anonymous schreef:Hello,

Toen ik vorig jaar mijn nieuwe aanschaftte zei mijn pa (30 jaar carrossier bij Renault) dat ze onderling verwisselbaar zijn mits een paar kleine aanpassingen (o.a. slot)

Afbeelding
Hoe werkt dat eigenlijk met kentekens in Belgie??? Zie dat beide Safranes hetzelfde kenteken hebben?? Krijgen jullie een kenteken op naam en niet op auto?? Hoeveel autos mag je dan hebben?? :D :D
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)

Gast

Bericht door Gast » 28 aug 2006, 16:58

Hello,

Albert, ik ben het volledig met je eens.
De kop van de Phase II en de kont van de Phase I, wel met spoiler.
Mijn spoiler was een originele, de erzatsen hebben een steuntje in het midden, en zelf een stoplicht in gemonteerd.

Sebastiaan, dat heb je goed gezien.
In België is het een kenteken op naam.
Eén kenteken = één voertuig.
Niets belet je om meerdere kentekens te maken :lol: :lol: :lol: maar het mag niet....
Zonder kenteken mag je niet op de openbare weg staan... de linkse staat hier effe voor mijn buurman zijn raam.
En gezien ik nog een paar keer met de oude moest rondrijden en ik geen zin had om steeds de kentekens te wisselen :wink:
En de verzekering staat op Safrane, een mierenneuker die zou kijken naar de chassisnummers mocht je baancontrole krijgen :lol:

Lost Viking

Kan nog steeds niet inloggen!!!!!

Johan

Bericht door Johan » 28 aug 2006, 18:08

Ik ben dan een van de weinige die de achterkant plastic reflectorplaat/lampen op de phase 1 lelijk vind
en dus ga voor de Losse achterlichten van de phase 2
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic

Gerben

Bericht door Gerben » 28 aug 2006, 22:47

Anonymous schreef:Hello,

Afbeelding
Je zal wel gelijk hebben over de maten van de achterklep, maar als ik de foto's bekijk van de meetings, dan zie je toch echt duidelijk dat de phase 1 achterkleppen lager liggen dan de phase 2 modellen. Tis behoorlijk gezichtsbedrog anders :)
Spoiler met remlicht is wel erg mooi vind ik
Safrane II 2.0 RXE

Mirjam

Bericht door Mirjam » 05 sep 2006, 19:25

Jullie hebben het steeds over fase 1 en fase II. Is dat het verschil op bovestaande foto's?

Mijn achterkant (van de auto dan :wink: ) ziet eruit als de rechterauto. Is dat dus fase II?

Lost Viking

Bericht door Lost Viking » 05 sep 2006, 19:51

Hello,

Myriam, dat waren op een moment mijn twee Safranes...
De rechtse is een phase I van '93. Dit is niet meer in mijn bezit.
Dat was een echt een ongelooflijk prima wagen met 148.000 km op de teller.
Het enige dat eraan was, is het gat in de bumper achteraan.
Voor de rest was die juist naar de keuring (APK bij jullie) geweest en had geen enkele knip.
Voor een spotprijsje is ie weggereden....ik had toen dit forum nog niet ontdekt :evil:
Anders had ik er veel meer voor gekregen.
Maar ja.....
Ses.....Lost Viking

Mirjam

Bericht door Mirjam » 05 sep 2006, 21:00

Ik ben erachter dat wij een fase II hebben volgens mij.

Ik vind het rechter kontje toch mooier.

Alhoewel....................als ik wat langer kijk is de linker ook wel mooi.

:roll: besluiteloos die vrouwen :oops:

Gerben

Bericht door Gerben » 06 sep 2006, 00:34

Als jouw Safrane uit 1993 is, dan heb je een phase I.
Ik meen dat 1996 de phase II geintroduceerd is
Safrane II 2.0 RXE

Mirjam

Bericht door Mirjam » 06 sep 2006, 18:53

Ik leer hier wat bij, zeg! ja een 93iger.

Peter J

Bericht door Peter J » 15 sep 2006, 16:31

Ik verkies de fase II, liefst zelfs met glimmende snuit. Bovendien is de plaatsing van de achterlichten volgens mij beter in de fase II. De remlichten en de achterlichten in de fase I zitten in het vaste deel bovenaan en dat is een driehoekje (een beetje toch) en dus redelijk klein van oppervlakte. Gevolg: stilstaan met remlichten aan is minder goed zichtbaar dan de dubbele achterlichten waarvan de helft feller brandt in de fase II. (of vergis ik me?)
Safrane RXE color:608 Afbeelding

Plaats reactie