Wat betekent VI in de aanduiding Safrane RT 2.2 VI

Informatie over de verschillende uitvoeringen van de Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markiemark
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 dec 2007, 01:53
Locatie: Eemnes

Wat betekent VI in de aanduiding Safrane RT 2.2 VI

Bericht door markiemark » 20 dec 2007, 13:59

Ik zoek me gek naar de betekenis van de toevoeging VI in de typeaanduiding van onze auto. Een PhI Safrane RT 2.2 VI. Ik heb gezien dat er zijn zonder toevoeging en ook met de toevoeging SI....

Iemand een oplossing voor mijn raadseltje?
Mooi rood is niet lelijk...

PhI Safrane RT 2.2 Vi met Climatronic donkerrood metallic '96 220.000Km

www.sterrenmassage.nl

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4655
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 20 dec 2007, 19:06

De VI staat voor de 12 klepper.
De rustige uitvoering heeft er maar 8.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
Sebastiaan H
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 jul 2006, 10:25
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sebastiaan H » 20 dec 2007, 23:42

Oftwel vitesse!!! (Snelheid op zn Frans!!) PAS OP!! zie ook mijn bericht RIJBEWIJS EN SAFRANE KWIJT! hahaha :D :D :D
Klein en snel?? doe niet zo maf...Groot en snel....Voor mij alleen een Saf.!!!!!
2.2 VI 1992 (Sinds 02-09-09 Velsatis 2.0T initiale)

Gebruikersavatar
markiemark
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 dec 2007, 01:53
Locatie: Eemnes

Bericht door markiemark » 21 dec 2007, 00:36

he, ik dacht toch dat ik al gereageerd had en Albert al had bedankt voor zijn snelle reactie maar ik zie mijn reactie er nu niet tussen staan...

bij deze dan, of nogmaals, bedankt voor je snelle reactie Albert!

wat betreft die snelheid, daar zal ik niet vaak echt gebruik van gaan maken denk ik met deze auto. ik vind mezelf met 39 en in goede lichamelijke conditie niet oud maar ik ben bang dat mij rijstijl vooral het laatste jaar wel als wat gezapig mag worden omschreven. Na nu pas 2 dagen in deze auto gereden te hebben kan ik toch al wel opmerken dat de Safrane mij niet uitnodigt om ermee te gaan scheuren, het is een limousine die graag als zodanig behandeld wordt, heb ik het idee. Ik rijd ermee alsof ik, nou ja, nog net niet de koninin, maar dan misschien de princesjes, als chauffeur van hen naar school moet brengen. Die zitten dan achterin en moeten geen idee hebben of we nu rijden of stilstaan, plots zijn we er gewoon ineens... Op de snelweg rijd ik 105, tegenwoordig moet je in Nederland meestal toch flink je best doen om wat harder te gaan dan dat en als je de gemiddelden op een niet al te lange rit dan met elkaar vergelijkt is het verschil altijd verwaarloosbaar. Nee hoor, ik rijd met 105 overal op de snelweg binnen de snelheidslimiet, de toerenteller blijft dik onder de 3000, ik verbruik minimaal brandstof, kan vrijwel constante snelheid blijven rijden en met de 6000 km die ik nog maar met de auto doe per jaar verlies ik op de weg nauwelijks een paar seconden.... Mijn nieuwe ouwe Safrane heeft nu 219.000 km, die gaat nog wel een jaartje of wat mee. Vooral omdat we daarvan bijna de helft doen in de vakantie en een heel groot deel naar familie in heel Nederland, veel lange stukken dus.
Mooi rood is niet lelijk...

PhI Safrane RT 2.2 Vi met Climatronic donkerrood metallic '96 220.000Km

www.sterrenmassage.nl

Gebruikersavatar
AlbertP
Ouderling
Berichten: 4655
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP » 21 dec 2007, 10:27

Je zult verwondert staan wat er boven de 4.000RPM allemaal gebeurt.
Even de automaat "S" knop indrukken, kickdown tot op de plank gebruiken, en maar laten
gaan tot haast 6000RPS.

DAN weet je dat het geen treuzel auto is :D :D :D :D :D

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 211.000Km 3e aut bak

Gebruikersavatar
markiemark
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 dec 2007, 01:53
Locatie: Eemnes

Bericht door markiemark » 21 dec 2007, 12:11

Dat klinkt erg goed hoor maar eh, ik heb een handgeschakelde bak en zoals ik al zei ga ik niet scheuren met deze limo. :)

Mijn moeder (63) rijdt een Renault Alpine A310 V6, uit 1978... Daarmee ga ik af en toe een blokje om en dat is pas scheuren! :twisted:

Heeft al 270.000km op de klok en nog zo fris als een hoentje met een top van een dikke 235km/uur door de dubbele Devil-uitlaat. Vooral de wegligging en het gevoel met het wegdek is fantastisch, helemaal als je bedenkt uit welke generatie auto's de engineering stamt en hoeveel km-ervaring deze auto al heeft, deze Pine is zelfs nog 1 jaar ouder dan ik zelf ben! (auto is overigens te koop, voor de liefhebber).
Mooi rood is niet lelijk...

PhI Safrane RT 2.2 Vi met Climatronic donkerrood metallic '96 220.000Km

www.sterrenmassage.nl

Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 sep 2005, 22:39
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking » 21 dec 2007, 18:49

Met zo'n Alpine heb ik ook nog een paar toertjes gedaan. Wel in zijn bouwjaar, hij was zo goed als nagelnieuw. Vader werkte toen in een Renault garage. Ik heb met alle types van de Alpine gereden. En had ik niet zo groot geweest, was mijn eerste wagen, in '79, een A110 1600S geweest. Eén van de eerste modellen, zie foto. Toendertijd een bommetje op wielen, staat zelfs nu waarschijnlijk zijn mannetje nog. Kort voordat mijn pa met pensioen ging is die wagen terug opgedoken in de garage... een kleine 20 jaar later. Hij reed nog steeds maar was totaal verwaarloosd. We stonden daar allebei met de tranen in de ogen (waar anders)...Ik vermoed dat hij op de schroothoop geraakt is... http://www.race-inn.ch/file/RenaultAlpine,_K=f6nig.jpg
Ses.....Lost Viking
________________________________________________
Safrane 2.0 16V RXT 02/2000 (Bijna alles erop en eraan) 178K

Gebruikersavatar
markiemark
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 dec 2007, 01:53
Locatie: Eemnes

Bericht door markiemark » 21 dec 2007, 20:03

goh, jammer van die A110, ook nog een 1600cc model! idd nog altijd een beste rally-kampioen die veel moderne snelle autos op een bochtig cirquit met een kort recht stuk gemakkelijk achter zich kan houden!!! Toppertje!

Die zijn tegenwoordig echt goud waard dus de staat waarin een exemplaar verkeerd is tegenwoordig geen item meer, het is ALTIJD renderend de auto desnoods helemaal opnieuw op te bouwen. Er wordt zelfs dik geld geboden op een half verrot chassis tegenwoordig van zon auto...

Mijn vader is vorig jaar overleden en heeft de laatste 10 jaar van zijn leven zich met de A310 verwend. Nu rijdt mn moeder er nog mee. De A310 is wat minder hard en aggressief dan de A110 en eigenlijk heel geschikt om elke dag mee op de openbare weg te rijden. Zeer confortabel voor een sportwagen, roest is onbekend (volledig polyester) en de motoren van Renault waren altijd al eenzame klasse. Er ligt het blok uit de oude R30 in, ietwat gekieteld met andere carburateurs, nokkenas en uitlaat, onverwoestbaar...

Ik ben opgegroeid in een Renault garage dus ken ook wel zo ongeveer alle types van binnen en buiten... Mijn oom in duitsland heeft nog steeds een Renault garage en was jarenlang specialist in Alpines, bekend onder Alpinisten in heel duitsland en zelfs daarbuiten. Autohaus Mittelstädt, zelfde achternaam...

Bij wijze van uitzondering heb ik wel eens een tijdje in een ander merk gereden maar vrijwel al mijn autos waren Renaults, net als bij mijn vader overigens... R4 R5Alpine R12 R14 R16 R20 Fuego RSuper5 RClio A310... dat zijn de Renaults die in ons bezit zijn geweest in de afgelopen 30 jaar met een enkele verdwaalde Golf diesel er tussendoor. Je kunt dus wel zeggen dat ik aan het merk ben vastgegroeid...

Die R5Alpine (79) was mijn 1e auto, ook een toppertje trouwens hoor! dikke 200km/uur op de klok en buiten de wat "brede voeten", een enorm uitlaatgat (43mm!) en een beetje laag voorkomen zag je aan de buitenkant helemaal niets bijzonders aan die 5 als er geen typeplaatje op zat.... Ik heb bij het stoplicht heel wat gekken in een Golf GTI-tje laten schrikken daardoor en wat een wegligging had die kar zeg, t was net een kart!

Tegenwoordig heb je daar helemaal niets meer aan als je niet ergens op een cirquit af en toe lekker kunt brullen, veel te druk op de weg en die nare tuten he (politie bedoel ik).
Mooi rood is niet lelijk...

PhI Safrane RT 2.2 Vi met Climatronic donkerrood metallic '96 220.000Km

www.sterrenmassage.nl

Gebruikersavatar
Lost Viking
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 sep 2005, 22:39
Locatie: België - Ieper

Bericht door Lost Viking » 22 dec 2007, 17:44

Mijn eerste wagen, in '79, is een R15 TL uit '72 geworden. Technisch redelijk goed, binnenin een ramp...De zetels waren toen in zo'n soort mousse-achtige stof !! De kleur was ooit eens iets bleeks geweest!! Moeder heeft daar mooie zetelhoezen voor gemaakt. Ze waren gelijk echte fabriekszetels, met knopen in om mooi strak aan te spannen. Vader heeft toen met vrienden de rest onderhanden genomen...Originele kleur bleef behouden en er werden Starsky en Hutch-strepen opgespoten. Wat ze met de motor juist gedaan hebben weet ik niet, maar het aantal paardjes waren meer dan verdubbeld!! De bandjes zijn toen Uniroyal 195/70/R13 geworden, wat voor die tijd al heel breed was. Remgedeelte en vering hebben ze ook aangepast en nog wat ander prullen. Resultaat: een mooie wagen waar veel van mijn vrienden me om benijd hebben. Ik was toen de leader in gummi-spoor trekken op het asfalt :twisted: met als resultaat dat na ± 9.000 Km, de aandrijfassen en de versnellingsbak de geest gegeven hebben. Met wat kloppen en vloeken, wegens niet dezelfde vorm, is er toen een versnellingsbak van een R12 Gordini ingegaan. En toen ging ie er nog wat feller vandoor.Dat gummi...heb ik dan dan maar grotendeels achterwege gelaten, want pa zei dat hij het niet meer ging herstellen :? Zonder dat ik het wist had hij me een paar keer aan het werk gezien :roll:
Pa heeft in het begin de jaren '60 na zijn Ford Fairlane een Renault Frégate uit '59 gehad. Daar herinner ik me niets van, ik ben van bouwjaar '61, maar heb later wel de foto's gezien. Een heel mooie, ruime wagen waar ie veel plezier mee heeft gehad. Nadien zijn de R15, R17, R18, R20, R25 en Scénic de revue bij hem gepasserd. Tussendoor nog een NSU 1200 en een Ford Capri...
Ses.....Lost Viking
________________________________________________
Safrane 2.0 16V RXT 02/2000 (Bijna alles erop en eraan) 178K

safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 mei 2006, 14:05
Locatie: brugge

Re: Wat betekent VI in de aanduiding Safrane RT 2.2 VI

Bericht door safrane ice » 05 feb 2008, 19:11

markiemark schreef:Ik zoek me gek naar de betekenis van de toevoeging VI in de typeaanduiding van onze auto. Een PhI Safrane RT 2.2 VI. Ik heb gezien dat er zijn zonder toevoeging en ook met de toevoeging SI....

Iemand een oplossing voor mijn raadseltje?
ik denk dat VI lijk de mijnen 2.2 staat voor luchtvering en de SI niet heeft(denk ik)
kvind het ook ne zéér goeie vraagwaarvan ik wel het "juiste" antwoord zou willen

iemand [smilie=feedback.gif]
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be

Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale » 08 feb 2008, 19:01

Vantastique Imago
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen

Gebruikersavatar
Zettex
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2006, 23:20

Bericht door Zettex » 09 feb 2008, 01:12

Vadsig Indrinkertje.

Riel
Berichten: 1375
Lid geworden op: 26 sep 2006, 14:38
Locatie: Born

Bericht door Riel » 11 feb 2008, 00:29

De V staat voor Valves in ieder geval.
Ik zie ook wel eens SI staan in het frans, duidelijk Soupape ;)

En please, af en toe even goed doorrammelen is beter dan die 3000 toeren draaien. Moet je eens zien wat een roetaanslag die motor krijgt. Mijn saf heeft er al zoveel meer KM op staan en die komt nogal eens per ongeluk in de toerenbegrenzer .. maar ik heb van die momenten dat ik maar 2 gasstanden ken. Vooral ritje van Wenen naar huis ging érg hard. Een motor gaat daar neit stuk van. Ik raad het je zeker aan.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Gebruikersavatar
EBSBaccara
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 sep 2005, 21:21
Locatie: Utrecht

Bericht door EBSBaccara » 18 mar 2008, 19:29

V staat inderdaad voor de kleppen, de gewone i had acht kleppen, de Vi 12 kleppen, vandaar de V, wat Riël ook zegt, in Frankrijk is het de Si

denk ook aan sommige auto's als Peugeot 306 GTI 16V, in Frankrijk noemden ze die S16, ook de Franse S voor de Engelse V
geen Safrane, wel een Avantime Privilege automaat en een smart fortwo micro hybride moorman serié limitée (al is mijn ex 5 baccara en de geleende biturbo hier bekender)

Plaats reactie