Snelheidsmeter / Toerenteller

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
svroomen

Snelheidsmeter / Toerenteller

Bericht door svroomen »

Jaaaa, mijn Saffie loopt weer. Na 2 jaar stil te hebben gestaan, is het moment eindelijk daar. Gisteren accu aangesloten, alles gecontroleerd, enige probleem was nog even de startblokkering. Hij startte eerst niet, maar ik denk zet het sprekend dashboard eens aan, en wat zegt die vriendelijke meneer, juist, de motor is gelocked met een code en je moet die ingeven voordat de motor gestart kan worden....toch handig zo'n meneer in de auto. Ik zat al te zweten, want ik heb geen code, maar na het sluiten en openen van de auto met de sleutel, liep ie als een zonnetje. :lol:

Maar...het enige dat nu niet werkt is de snelheidsmeter, toerenteller en het display van de boordcomputer en kilometerstand. Ik dacht zelf altijd dat dit een zekering was, maar ik heb ze allemaal dubbel gecontroleerd, allemaal goed. De rest van het dashboard werkt goed, ook de verlichting áchter de boordcomputer, alle lampjes branden, benzinemeter werkt, net als koelvloeistof temperatuurmeter.

Weet iemand misschien nog een mogelijkheid, ik denk zelf niet de snelheids sensor, aangezien de boordcomputer ook niet brandt.....

Gr van een zeer gelukkige Sebas :D
Safrane RT V6i '94 aut. Full Opt, zonder ergonomie pakket...
176000km

svroomen

Bericht door svroomen »

Mhh, ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik zelf al iets gevonden in de safrane handleiding van het R25-Safrane forum. Babelfish is niet zo duidelijk met vertalen, maar er staat het volgende (dan wel in het originele frans)

compteur de vitesse ne fonctionne pas et affichages errones de l'ordinateur de bord et des totalisateurs kilometriques

ik denk dat dat is wat ik heb, en als oplossing staat er dat je diagnostische modus moet starten van de boordcomputer (maar werkt dat ook in een Phase I?)
dus door het ingedrukt houden van de 2 resetknoppen langer dan 2 seconden. Ik kan me zoiets inderdaad herinneren, dat je wijzers omhoog schieten. Moet ik vanavond maar eens proberen....
176000km

Gerben

Bericht door Gerben »

Stil staan is natuurlijk nooit goed voor een wagen, laat staan voor 2 jaar!
Ik mag hopen dat hij wel binnen stond, en goed voorzien van vochtvreters :)
De opname van de snelheid en de toeren gebeurd volgens mij bij een phase I niet meer met een draaiende kabel maar met een opname element op de uitgaande as van je versnellingsbak (snelheid) en een opnemer op de uitgaande as van je motor (toeren)
In het geval van rotte contacten zou slechts 1 van de wijzers het niet meer moeten doen. Jij zegt dat ze beide niet meer werken, wat zou betekenen dat beide contacten verrot zijn, en dat lijkt me erg sterk. Het zit m dan denk ik toch in de vertaalslag van signaal snelheid/toeren. De reset zou kunnen werken in dat geval
Safrane II 2.0 RXE

Lost Viking

Bericht door Lost Viking »

Hello,

Toen ik deze Safrane 2 maand had, weigerde de display van de computer (de linkse) dienst !! Was wel verlicht maar bleef leeg !!!
Toen ik over een slechte weg reed, floepte het opeens aan ...
Na een paar keer aan - uit, heb ik een mep boven op het dashboard gegeven .... en sinds 14 maand is ie niet meer uitgevallen :twisted: :lol:
Ses.....Lost Viking

svroomen

Bericht door svroomen »

Naja, hij doet het inmiddels. Reset uitgevoerd, helpte niet, daarna zekering van het dashboard verwijderd en weer geplaatst en toen floepte alles aan. Gelukkig...nu nog 2 nieuwe achterbanden en dan kan ie voor de APK...
176000km

Gerben

Bericht door Gerben »

svroomen schreef:Naja, hij doet het inmiddels. Reset uitgevoerd, helpte niet, daarna zekering van het dashboard verwijderd en weer geplaatst en toen floepte alles aan. Gelukkig...nu nog 2 nieuwe achterbanden en dan kan ie voor de APK...
Dan heb je kans dat de zekeringen gecorrodeerd zijn, en door de wrijvende beweging weer contact maakt. De kans bestaat dus dat deze snel wéér gaat roesten en weer geen contact maakt. Bekijk zover mogelijk de staat van de contacten in je zekeringenkast en maak deze goed schoon. Spuit de boel anders ook in met contactspray. leg wel een goeie dikke doek onder de zekeringkast, want die bende druipt. Het neemt meteen veel vuil mee en dat wil je niet in je bekleding hebben!
Safrane II 2.0 RXE

Riel

Bericht door Riel »

Even gezocht, hoe gaat die reset, wat doet ie?

Check dit:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &q=safrane

snap niks van de franse uitleg namelijk. wee tiemand hoe je die spielerei op het dash tovert? :p
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k

Andjoy

Bericht door Andjoy »

Volg de instructies Riel:

Druk tegelijk de volgende knoppen in met het contact in de accessoires-stand:

Knop1> voor het resetten van je boord computer gegevens,

knop3> waarmee je tussen de verschillende gegevens van de boordcopmuter wisselt, op de ruitenwissershendel.

Even vasthouden en aanschouw hetgeen zich voor u afspeelt op het instrumenten-paneel

Je kunt nu door knop3 meerdere keren in te drukken nog wat andere gegevens zien o.a. de hoeveelheid benzine welke nog in de tank aanwezig is.

Je krijgt alles weer normaal door dezelfde procedure uit te voeren.
Let wel dat je dagteller + boordcomputer gegevens gereset zijn!

Veel plezier ermee,
André

Riel

Bericht door Riel »

Fun, nog meer spielerei :D

Gerben

Bericht door Gerben »

Wel geinig die gekleurde wijzers. Volgens mij is het ook niet lastig te behalen...
Misschien met een diafragma achterop het draaipunt van de wijzer die over 3 verschillende ledjes draait... als de wijzer dan draait, beweegt de schijf over een ander ledje en licht ie anders op.

Maar toch heb ik liever niet zo'n kermisdashboard.
Safrane II 2.0 RXE

Riel

Bericht door Riel »

Ik zie ook ergens -40 graden staan, is dit een standaard waarde?

Gerben

Bericht door Gerben »

Riel schreef:Ik zie ook ergens -40 graden staan, is dit een standaard waarde?
Op de Noordpool wel ja :)
-40 is volgens mij de laagste/hoogste weerstandwaarde die het systeem kan vertalen... dus waarschijnlijk is het een standaardwaarde
Safrane II 2.0 RXE

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP »

Toeval ??????
Sinds enkele weken klimt mijn buiten-temp. meter in het radio display steeds verder.
Als ik nu het contact aanzet, staat ie op 41 Graden.
Wel vreemd met ijs op de voorruit, dus........????
Heb diverse resets gedaan maar geen resultaat.

Heeft er iemand al eens dit gehad??

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak

AlbertP
Ouderling

Bericht door AlbertP »

Gerben schreef:
Riel schreef:Ik zie ook ergens -40 graden staan, is dit een standaard waarde?
Op de Noordpool wel ja :)
-40 is volgens mij de laagste/hoogste weerstandwaarde die het systeem kan vertalen... dus waarschijnlijk is het een standaardwaarde
Tot nog toe was het max + 43 Graden.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/230.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak

Gerben

Bericht door Gerben »

Met weerstandswaarde bedoel ik het aantal ohms dat de ptc/ntc afgeeft. Wat de uiterste positieve temperatuur is weet ik zo niet
Safrane II 2.0 RXE

Plaats reactie